PURITY

 

The Mahabharata, together with the Ramayana, is on the greatest Sanskrit epic narrative in Indian literature both dating from the Classic Age in India.  As the mythology of each village, from each story of the Mahabharata, teachings have been derived for daily life from one generation to the other.  Even today, such is its power that it is depicted by the whole of India even having televised representations.  In this literary work, in the Book 13, section 40, manifests that there is no more sinful creature than woman.  She is venom she is a serpent.  Other texts expresses that women are a living lie. Thus in minor literary works these concepts are repetitive towards women bearing upon the role they carry within society, where an overwhelming inequality dominates in the work environment.  Labor work force of women in India comes to be in the 11th lowest place in the world.  Women don’t work due to the lack of social approval, as they are meant to be married before they turn 18 and, in some castes, marrying at the age of 10. It’s their “purity” that needs to be respected, protecting it other than her husband, from men in their thereabouts limiting them to be at home. The jobs women can accomplish are basically agricultural, sales, elemental services and handicrafts.

 

This series is laid out by portraits of women in rural areas who fulfill poor-remunerated jobs, where physical strain is a focal element.  With these portraits, I pretend to open a critical thought about the inequality of gender in the workforce and at the same time pay homage to all these women that stand up with dignity and strength carrying out their daily duties in an adverse environmental condition.

 

 

PUREZA

 

El Mahabharata  es una de las mayores obras épicas de la literatura de la India, junto con el Ramayana, ambas datan de la Edad Clásica en India. Como de la mitología de cada pueblo, de cada historia del Mahabharata se derivan enseñanzas para la vida que se han transmitido de generación en generación, aún hoy en día, tal es su fuerza que se sigue representando por toda India y hasta se han llegado a realizar versiones televisivas. En esta obra literaria en el Libro 13 sección 40, manifiesta que no hay criatura más pecadora que la mujer.  Ella es veneno, es una serpiente.  Otros textos dicen que las mujeres son una  viva mentira. Y así en obras menores son recurrentes  estos conceptos relacionados con la mujer y que tienen mucho que ver con el papel que llevan a cabo dentro de la sociedad y en especial en el ámbito laboral donde reina una desigualdad abrumadora. La participación en la fuerza laboral de mujeres en la India se encuentra en el onceavo lugar más bajo del mundo. Las mujeres no trabajan por la falta de aprobación social, porque deben casarse antes de los 18 años y en algunas castas se casan desde los 10 años, se debe de respetar su “pureza”, protegiéndola además de su marido, de los hombres a su rededor lo que las limita a estar en el hogar. Los trabajos que las mujeres pueden laborar son básicamente la agricultura, ventas, servicios elementales  y trabajos manuales.

 

Esta serie está compuesta por retratos de mujeres de áreas rurales que desempeñan trabajos mal remunerados y en donde el esfuerzo físico es un elemento principal. Con estos retratos pretendo abrir una reflexión sobre la desigualdad de género en el ámbito laboral y hacer a su vez una especie de homenaje a todas éstas mujeres que se mantienen con dignidad y fortaleza desempeñando sus funciones diarias en un contexto desfavorable.